Viivästyneitä tai peruuntuneita lentoja Istanbulin lentoasemalla: oikeudet ja korvaukset

AirHelpAirports
IST

Lentojen peruuntuminen ja viivästyminen Istanbulin lentoasemalla (IST) ei ole koskaan hyvä alku matkalle, mutta onneksi EU:ssa sinua suojelee EY 261 -asetus. Tämän asetuksen avulla pääset silti perille ja voit saada jopa 600 euron korvauksen henkilöä kohti. Maksuton korvauslaskurimme kertoo tarkalleen, kuinka paljon korvausta olet oikeutettu saamaan.

Napsauta alla olevaa linkkiä saadaksesi selville, mihin olet oikeutettu, ja asiantuntijatiimimme voi auttaa sinua korvauksen hakemisessa.

Lähtökenttä

Määränpääkenttä

Tarkasta korvaus

tai

Skannaa tarkastuskorttisi viivakoodi
Lataa tarkastuskortti

Kaikki lentoyhtiöt

Kaikki maat

Ei voittoa, ei maksua


Matkustajan oikeudet Istanbulin lentoasemalla: EU:n asetuksen 261 mukainen suoja

Useimpia Istanbulin lentoaseman (IST) matkustajia suojelee EU:n asetus 261/2004. Itse asiassa asetus 261 koskee kaikkia lähtöjä EU:n lentoasemilta sekä lähtöjä EU:n ”syrjäalueilta”, kuten Kanariansaarilta, Azoreilta ja Martiniquen saarilta. Myös Istanbulin lentoasemalle laskeutuvat lennot voivat kuulua EY:n asetuksen 261 artiklan soveltamisalaan, jos lähtölentoasema sijaitsee EU:n tai ETA:n alueella.

EY 261 ei suojele ainoastaan eurooppalaisia, vaan kaikkia sen lainkäyttöalueella matkustavia. Matkustajilla on yleensä kolme vuotta aikaa tehdä korvausvaatimus, joten he voivat tarkistaa, ovatko he edelleen oikeutettuja korvaukseen Istanbulin lentoasemalla aiemmin peruuntuneista lennoista.

EU:n asetuksen 261 mukaan matkustajilla on oikeus korvaukseen, kun lentoyhtiö on vastuussa viivästyksistä, peruutuksista tai ylivarauksista. Korvauksen määrä voi olla enintään 600 euroa henkilöä kohti.

Suojaako sinua EU:n asetus 261?

ReittiEU-lentoyhtiöEi-EU-lentoyhtiö
Lähdöt Istanbulin lentoasemalta mihin tahansa kohteeseenKyllä Kyllä
Saapumiset Istanbulin lentoasemalle EU:staKyllä-
Saapumiset Istanbulin lentoasemalle EU:n ulkopuolisista maistaKylläEi

Ongelmia lennon kanssa? Saatat olla oikeutettu jopa 600 euron korvaukseen.

Kaikki lentoyhtiöt

Kaikki maat

Ei voittoa, ei maksua


Peruutetut lennot Istanbulin lentoasemalla: tilastot, oikeudet ja korvaukset

Istanbulin lentoasema: perutut lennot viimeisten 7 päivän aikana

Viimeisimmät Istanbulin lentoaseman lentojen peruutustilastot auttavat sinua suunnittelemaan matkaasi paremmin ja tuntemaan oikeutesi. Seuraavassa kerrotaan, miten viimeiset seitsemän päivää ovat sujuneet:

LentotyyppiLentoja yhteensäPeruutettuja lentoja
Kotimaan lennot91916
Kansainväliset lennot310277
Yhteensä402193

Avainluvut:

  • Kotimaan lennot: 919 lentoa yhteensä, joista peruuntuneita 16, mikä vastaa 1.74% kotimaan lennoista.

  • Kansainväliset lennot: 3102 lentoa yhteensä, joista peruuntuneita 77, mikä vastaa 2.48% kaikista kansainvälisistä lennoista.

Jos lentosi on peruttu Istanbulin lentoasemalla, AirHelp voi auttaa sinua ymmärtämään oikeutesi ja tekemään korvausvaatimuksen.

Oikeutesi lentojen peruutustapauksissa

Jos lento perutaan, lentoyhtiö on ensin velvollinen tarjoamaan sinulle vaihtoehtoisen lennon määränpäähäsi. Jos päätät olla lentämättä, sinulla on oikeus lipun hinnan palautukseen.

Jos peruutus ilmoitettiin lyhyellä varoitusajalla, sinulla voi olla oikeus korvaukseen, joka on enintään 600 euroa henkilöä kohden. Sama pätee, jos ehdotettu vaihtoehtoinen lento saapuu täysin eri aikaan kuin alun perin oli suunniteltu.

Milloin voit vaatia korvausta perutusta lennosta?

EU:n asetuksen 261 mukaan voit vaatia korvausta, jos:

  • sinulle on ilmoitettu peruutuksesta alle 14 päivää ennen lähtöä.

  • lentoyhtiö on vastuussa (esim. toiminnalliset ongelmat tai henkilöstöpula).

Lentoyhtiö voi välttyä korvauksen maksamiselta vain, jos se on tarjonnut sinulle vaihtoehtoista lentoa, jolla olisit päässyt määränpäähäsi hyvin lähellä alkuperäistä aikataulua.

Lue lisää peruuntuneista lennoista maksettavista korvauksista.

Peruttu lento Istanbulin lentoasemalla: Kuinka suuri on korvaus?

EU-asetuksen 261/2004 mukaan voit hakea korvausta, jos sinua koskee peruttu lento Istanbulin lentoasemalla:

  • 250 euroa lennoille, joiden pituus on enintään 1 500 km

  • 400 euroa lennoille, joiden pituus on 1 500–3 500 km

  • 600 euroa lennoille, joiden pituus on yli 3 500 km

Oikeus korvaukseen riippuu myös siitä, milloin saat tiedon lennon peruuntumisesta. Jos olet epävarma, alla on yksinkertainen taulukko:

IlmoituksenVaihtoehtoisen lennonKorvaus
Alle 14 päivää ennenEi tarjottu vaihtoehtoista lentoa250–600 €
7–14 päivää ennen2 tuntia aikaisemmin tai 4 tuntia myöhemmin250–600 €
Alle 7 päivää ennen1 tunti aikaisemmin tai 2 tuntia myöhemmin250–600 €

Kuten viivästyneissä lennoissa, tarkka korvaussumma riippuu myös lennon pituudesta. Käytä alla olevaa korvauslaskuriamme tarkistaaksesi, oletko oikeutettu korvaukseen ja selvittääksesi, kuinka paljon olet oikeutettu saamaan.

Me valvomme oikeuksiasi kuluttajana

Korvauslaskuri

Selvitä, kuinka paljon korvausta voit saada

Lähtölentoasema

Lopullinen määränpää

1 Matkustaja(a)

250 €

1 500 km:iin asti

400 €

1 500–3 500 km

600 €

yli 3 500 km

Mitä tehdä, jos lentosi on peruttu Istanbulin lentoasemalla

  • Kerää kaikki todisteet lennon peruutuksesta, kuten lentoyhtiön lähettämät sähköpostit, kuvat lähtötaulusta tai kirjalliset vahvistukset.

  • Tarkista sinulle tarjotut vaihtoehdot, kuten uudelleenvaraus toiselle lennolle tai lipun hyvitys.

  • Ole tarkkana hyväksyessäsi tarjouksia: jotkut lentoyhtiön ehdotukset voivat heikentää oikeuttasi korvaukseen.

  • Säilytä kuitit tarpeellisista kuluista, kuten aterioista tai majoituksesta.

  • Ota yhteyttä AirHelpiin tarkistaaksesi, oletko oikeutettu korvaukseen, ja jättääksesi korvaushakemuksen.


Viivästyneet lennot Istanbulin lentoasemalla: Tilastot, oikeudet, korvaukset

Istanbulin lentoasema: Viivästyneet lennot viimeisen 7 päivän aikana

Ajankohtaiset tilastot viivästyneistä lennoista Istanbulin lentoasemalla voivat auttaa sinua suunnittelemaan matkaasi paremmin ja ymmärtämään oikeuksiasi. Alla on yhteenveto viimeisen seitsemän päivän tilanteesta:

KategoriaTiedot
Kaikki lennot yhteensä4021
Aikataulussa olevat lennot (%)1361 (33.85%)
Yli 3 tuntia viivästyneet lennot9

Avainluvut:

  • Kotimaan lennot: 919 lentoa yhteensä, joista 0 (0.00%) oli viivästynyt yli kolme tuntia.

  • Kansainväliset lennot: 3102 lentoa yhteensä, joista 9 (0.29%) oli viivästynyt yli kolme tuntia.

Jos lentosi on viivästynyt yli kolme tuntia, sinulla saattaa olla oikeus korvaukseen.

Milloin sinulla on oikeus korvaukseen viivästyneestä lennosta?

EU-asetuksen 261 mukaan voit hakea korvausta, jos:

  • lentosi saapui yli kolme tuntia myöhässä.

  • viivästys johtui lentoyhtiöstä (esimerkiksi tekninen vika).

Selvittääksesi, kuuluuko viivästyksesi korvauksen piiriin, sinun on laskettava, kuinka paljon myöhässä saavut lopulliseen määränpäähäsi. EU-asetuksessa 261 myöhästyminen perustuu saapumisviiveeseen suhteessa suunniteltuun aikaan, ei odotusaikaan Istanbulin lentoasemalla.

Viivästynyt tai peruttu lento Istanbulin lentoasemalla? Selvitä korvauksesi ilmaiseksi.

Kaikki lentoyhtiöt

Kaikki maat

Ei voittoa, ei maksua

Kuinka paljon voit saada korvausta viivästyneestä lennosta Istanbulin lentoasemalla?

Viivästyksen kestoLennon etäisyysOdotettavissa oleva korvaus
Yli 3 tuntiaEnintään 1 500 km250 euroa
Yli 3 tuntia1 500–3 500 km400 euroa
Yli 4 tuntiaYli 3 500 km600 euroa

Lue lisää viivästyneiden lentojen korvauksista.

Mitä tehdä, jos lentosi on viivästynyt Istanbulin lentoasemalla

  • Kerää todisteet viivästyksestä, kuten lentoyhtiön lähettämät sähköpostit, kuvat lähtötaulusta tai lentoyhtiön itse antama kirjallinen vahvistus viivästyksestä.

  • Ole tarkkana lentoyhtiön ehdotusten kanssa: joitakin etuja hyväksyessäsi voit heikentää oikeuttasi korvaukseen.

  • Säilytä kuitit tarpeellisista kuluista, kuten aterioista tai majoituksesta.

  • Tarkista heti, oletko oikeutettu korvaukseen, käyttämällä ilmaista AirHelp-laskuriamme.


Lentoyhtiön vastuu ja poikkeukselliset olosuhteet

EU-asetuksen 261 mukaan lentoyhtiön on korvattava matkustajille, kun se on vastuussa viivästyksestä. Poikkeuksellisissa olosuhteissa lentoyhtiö ei ole velvollinen maksamaan korvausta matkustajille. Alla oleva taulukko auttaa ymmärtämään, milloin voit olla oikeutettu korvaukseen:

Korvaus

  • Toimintahäiriöistä johtuvat viivästykset tai peruutukset

  • Koneeseen pääsyn epääminen ylivarauksen vuoksi

  • Jatkolennon menetys ensimmäisen lennon viivästyksen vuoksi

  • Lentoyhtiön henkilökunnan lakot

Poikkeukselliset olosuhteet

  • Vaikeat sääolosuhteet, kuten lumimyrskyt tai myrskyt

  • Luonnonkatastrofit, kuten tulivuorenpurkaukset tai maanjäristykset

  • Turvallisuusuhat

  • Lentoyhtiön henkilökunnan lakot

Viivästynyt tai peruttu lento Istanbulin lentoasemalla?

Kaikki lentoyhtiöt

Kaikki maat

Ei voittoa, ei maksua


Ongelmat matkatavaroiden kanssa Istanbulin lentoasemalla

Kadonneet, viivästyneet tai vahingoittuneet matkatavarat voivat lisätä stressiä Istanbulin lentoasemalla. Lentosi saattaa olla Montrealin yleissopimuksen piirissä, joka velvoittaa lentoyhtiöitä korvaamaan matkustajille matkatavaroihin liittyvissä ongelmissa. Suoja kattaa seuraavat tilanteet:

  • Viivästyneet matkatavarat: Voit hakea korvausta välttämättömistä hankinnoista, joita olet joutunut tekemään odottaessasi matkatavaroitasi.

  • Kadonneet matkatavarat: Korvausta maksetaan kadonneiden tavaroiden koko arvosta, tiettyyn enimmäismäärään saakka.

  • Vahingoittuneet matkatavarat: Lentoyhtiöt ovat vastuussa korjaus- tai korvauskustannuksista.

Jos haluat lisätietoja, käy sivullamme, joka käsittelee kadonneiden, viivästyneiden tai vahingoittuneiden matkatavaroiden korvauksia.

Matkasi sujuvuuden varmistamiseksi AirHelp on kehittänyt AirLuggage-palvelun: yksinkertainen ja selkeä matkatavaravakuutus. Palvelumme avulla saat nopean korvauksen ongelmatilanteissa, ja autamme sinua myös hakemaan lentoyhtiöltä korvausta 1 400 euroon saakka kadonneista, viivästyneistä tai vahingoittuneista matkatavaroista.


Miksi valita AirHelp?

AirHelp...

  • on maailman suurin lentokorvausyritys.

  • on yhteistyössä asianajajien kanssa yli 35 maassa.

  • käyttää huipputason teknologiaa kaikkien korvausvaatimusten käsittelyyn.

  • poistaa kaiken vaivannäön korvausprosessista.

  • puolustaa matkustajien oikeuksia.

Lisäksi toimimme periaatteella "Ei voittoa, ei korvausta", mikä poistaa kaikki riskit. AirHelp huolehtii kaikesta puolestasi ja säästää sinulta arvokasta aikaa.

Me olemme aina täällä valmiina auttamaan.

Pyydä AirHelpilta apua korvausten hakemisessa

Kaikki lentoyhtiöt

Kaikki maat

Ei voittoa, ei maksua


Viimeaikaiset viivästykset ja peruuntumiset

Lentoyhtiö (esim. Lufthansa)

Lähtökenttä (esim. Frankfurt tai FRA)

Päivämäärä

Lennon numero

Lentoyhtiö

Reitti

Tila

19.02.2025

8.10

TK366

Anadolujet

Istanbul (IST)

Tashkent (TAS)

PeruutettuTarkista korvaus

19.02.2025

8.10

TK366

Anadolujet

Istanbul (IST)

Tashkent (TAS)

PeruutettuTarkista korvaus

19.02.2025

2.20

TK2042

Anadolujet

Istanbul (IST)

Konya (KYA)

PeruutettuTarkista korvaus

19.02.2025

2.15

TK5132

Anadolujet

Istanbul (IST)

Jeddah (JED)

PeruutettuTarkista korvaus

19.02.2025

1.50

TK5190

Anadolujet

Istanbul (IST)

Madinah (MED)

PeruutettuTarkista korvaus
Eikö lentosi ole täällä? Käytä kattavaa korvaustarkistustamme, niin selvitämme asian. Tarkasta lentosi
  • TK366

    Anadolujet

    Peruutettu

    Istanbul

    Tashkent

    IST

    TAS

    19.02.2025

    8.10

    Tarkista korvaus
  • TK366

    Anadolujet

    Peruutettu

    Istanbul

    Tashkent

    IST

    TAS

    19.02.2025

    8.10

    Tarkista korvaus
  • TK2042

    Anadolujet

    Peruutettu

    Istanbul

    Konya

    IST

    KYA

    19.02.2025

    2.20

    Tarkista korvaus
  • TK5132

    Anadolujet

    Peruutettu

    Istanbul

    Jeddah

    IST

    JED

    19.02.2025

    2.15

    Tarkista korvaus
  • TK5190

    Anadolujet

    Peruutettu

    Istanbul

    Madinah

    IST

    MED

    19.02.2025

    1.50

    Tarkista korvaus
Eikö lentosi ole täällä? Käytä kattavaa korvaustarkistustamme, niin selvitämme asian. Tarkasta lentosi

AirHelp on esillä muun muassa:

Kauppalehti logoYLE Uutiset logoIlta-sanomat logoHelsingin Sanomat logo

AirHelp kuuluu lentomatkustajien oikeuksia ajavaan APRA-yhdistykseen, jonka tavoite on parantaa ja suojella matkustajien oikeuksia.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat tuoreimmat neuvot ja vinkit suoraan postilaatikkoosi

Tekijänoikeudet © 2025 AirHelp

Tarkista korvaus

Kaikki lentoyhtiöt