Lentomatkustajan oikeudet


Mikä on toisaalle ohjattu lento?

Toisaalle ohjattu lento kulkee eri reittiä tai laskeutuu eri lentoasemalle kuin alun perin oli tarkoitus.

Jos lentosi oli esimerkiksi tarkoitus laskeutua Lontoon Heathrow'lle, mutta se laskeutuu jostain syystä Lontoon Gatwickiin, se katsotaan toisaalle ohjatuksi lennoksi.


Mitä poikkeuksellisilla olosuhteilla tarkoitetaan?

Poikkeukselliset olosuhteet ovat tilanteita, joista on aiheutunut haittaa lentomatkustamiselle mutta joihin lentoyhtiö ei ole voinut vaikuttaa. Näissä tapauksissa lentoyhtiö ei siis olisi kohtuullisin varotoimin kyennyt ehkäisemään lentomatkustamista haitannutta tapahtumaa.

Poikkeuksellisia olosuhteita ovat muun muassa seuraavat:

  • lentoaseman työntekijöiden tai lennonjohtajien lakot

  • poliittiset levottomuudet

  • äärimmäiset sääolosuhteet

  • turvallisuusriskit

  • terveyteen liittyvät hätätapaukset.


En ehtinyt jatkolennolle. Olenko oikeutettu korvaukseen?

Oikeutesi korvaukseen riippuu sekä alueellisista määräyksistä että siitä, kuuluivatko jatkolentosi samaan varaukseen.

Sama varaus: Jos kaikilla lennoilla on sama varaustunnus, lentokorvauksia koskevat lait kattavat tavallisesti ne kaikki. Jos täytät kaikki muut kelpoisuusvaatimukset, voit olla oikeutettu korvaukseen häiriön kohdanneesta lennosta.

Erilliset varaukset: Jos jatkolentosi varattiin erikseen, ne katsotaan erillisiksi lennoiksi. Jos ensimmäinen lentosi viivästyy, etkä sen vuoksi ehdi seuraavalle lennolle, sinun katsotaan todennäköisesti jättäneen saapumatta paikalle, etkä ole oikeutettu korvaukseen.

Jos et ole varma kelpoisuudesta, voit tarkistaa sen AirHelpin lentotarkistuksella.


Vaikuttaako sää oikeuteeni saada korvausta?

Kyllä vaikuttaa. Jos lentosi on peruuntunut tai viivästynyt äärimmäisten sääolosuhteiden vuoksi, et ole oikeutettu korvaukseen. Lentoyhtiöillä on oikeus perua lentoja tai lykätä lähtöä, jos sääolosuhteet voivat heikentää matkustusturvallisuutta. Äärimmäiset sääolosuhteet lukeutuvat poikkeuksellisiin olosuhteisiin, jotka eivät ole lentoyhtiön hallinnassa.


Lentoni peruuntui. Olenko oikeutettu korvaukseen?

Kelpoisuutesi riippuu maakohtaisesta lainsäädännöstä alueella, jossa lennät. Voit hakea AirHelpin kautta korvausta eri puolilla maailmaa sovellettavien lakien perusteella. Niitä ovat esimerkiksi EY 261 Euroopassa, ANAC 400 Brasiliassa ja PRPR Saudi-Arabiassa.

Koska jokaisessa laissa on omat kelpoisuusvaatimuksensa, voit helpoiten tarkistaa kelpoisuutesi AirHelpin lentotarkistuksella.

Olet yleensä oikeutettu korvaukseen, jos

  • lentosi peruttiin 7−14 vuorokautta ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa

  • lentoyhtiö on vastuussa häiriöstä

  • olet saanut lennosta varausvahvistuksen

  • lähetät korvaushakemuksen maassa sovellettavan määräajan kuluessa.


Milloin on mahdollista hakea korvausta lennolle pääsyn epäämisestä?

Lentoyhtiöiden on maksettava korvausta lennolle pääsyn epäämisestä, jos kyseessä on yhtiön tekemä virhe. Yleisin esimerkki tällaisesta tilanteesta on lennon ylivaraaminen

Emme hyväksy korvausvaatimuksia lennolle pääsyn epäämisestä matkustusasiakirjoihin liittyvien ongelmien vuoksi

Matkustajan vastuulla on varmistaa, että hänellä on kaikki lennolle pääsyyn ja kohdemaahan saapumiseen vaadittavat asiakirjat mukanaan. Esimerkkejä:

  • Voimassa oleva passi tai muu hyväksyttävä henkilöllisyystodistus

  • Voimassa oleva viisumi

  • Todiste paluulipusta

  • Todiste covid-19-rokotuksista

  • Negatiivinen covid-19-testin tulos 

  • Matkustajan paikannuslomake

Jos et pysty esittämään lentoyhtiölle vaadittuja asiakirjoja pyydettäessä, sillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin evätä pääsysi lennolle. Tällaisessa tilanteessa lentoyhtiö ei ole korvausvelvollinen, koska se ei ole syyllinen tilanteeseen. 

Muita tilanteita, joissa lentoyhtiö voi evätä pääsyn lennolle ilman velvollisuutta maksaa korvauksia:

  • Matkustajan saapuminen portille myöhässä

  • Matkustajan häiritsevä käyttäytyminen


Ovatko lapsimatkustajatkin oikeutettuja korvaukseen?

Lapsella on oikeus korvaukseen lentomatkustamista haitanneesta tapahtumasta, jos lapselle oli varattu oma istumapaikka tai hänestä oli maksettu aikuisten lentolipun hinta. Korvaushakemus kannattaa tehdä myös muussa tapauksessa, sillä kaikki hakemukset arvioidaan tapauskohtaisesti. Tee hakemus tästä.


Mitä jos lentoyhtiö tarjosi minulle jo korvausta?

Yleensä lentoyhtiön tarjoama korvaus on alhaisempi kuin täysimääräinen EY asetuksessa 261/2004 määritetty korvaus. Jos lentoyhtiö tarjosi sinulle lahjakorttia tai lentopisteitä, voit edelleen pyytää AirHelpiä hakemaan rahallista korvausta puolestasi.


Voinko saada korvauksen viivästyneestä/peruutetusta/ylivaratusta lennosta, jos olen jo hyväksynyt kupongin lentoyhtiöltä?

Meidän pitää tarkistaa muutama asia, mutta yleensä voit saada korvausta kelvollisesta lennosta. Ole kuitenkin aina varovainen, kun allekirjoitat sopimuksen lentoyhtiön kanssa, sillä joissain niistä vaaditaan, että luovut korvauksesta, jos hyväksyt kupongin. Jos et ole varma siitä, oletko oikeutettu korvaukseen, tarkista se aina helppokäyttöisellä korvaustarkistuksellamme, niin näet, mitä lentoyhtiö on sinulle velkaa.


Voinko saada EY 261/2004 -asetuksen mukaan korvausta, jos olen jo saanut apua lentoyhtiöltä (aterian, virvokkeita, hotellimajoituksen, jne.)?

Kyllä, jos lentosi oikeutettu korvaukseen. Lentoyhtiöiden on tarjottava apua ja korvausta kaikissa pitkissä lennon viivästyksissä tai peruutuksissa. Helpoin tapa tarkistaa, oletko oikeutettu korvaukseen on helppokäyttöinen korvaustarkistuksemme.


Voinko hakea korvausta lentoyhtiöltä, jota ei ole enää olemassa?

Teoriassa voit yrittää hakea korvausta konkurssissa olevalta lentoyhtiöltä, mutta todellisuus on, että tuskin saat sitä. Matkustajat tulevat yleensä viimeisinä pitkässä velkojien listassa tahoista, joille lentoyhtiön on maksettava mentyään konkurssiin. On kuitenkin yksi poikkeus: jos lentosi operoija oli jokin muu lentoyhtiö, joka oli konkurssiin menneen lentoyhtiön kumppani. Siinä tapauksessa jatkamme korvauksen hakemista kumppanilentoyhtiöltä siihen oikeutetuille matkustajille. Voit lukea lisää siitä, mitä tapahtuu lentoyhtiön konkurssissa täältä (englanninkielinen blogi).


Voinko saada korvausta halpalentoyhtiöiden lennoista tai tilauslennoista?

Kyllä. Se, että yhtiö tarjoaa halpoja lentoja, ei merkitse mitään, jos viivästys tai peruutus täyttää korvauksen saamisen kriteerit. Helpoin tapa tarkistaa, oletko oikeutettu korvaukseen lennostasi on helppokäyttöinen korvaustarkistuksemme.


Lentoni viivästyi alle 3 tuntia, mutta myöhästyin jatkolennolta. Voinko hakea korvausta?

Yleisesti ottaen, kyllä. Se riippuu useista asioista, kuten siitä, mistä lentosi lähti, miten myöhässä saavuit määräpaikkaasi ja olivatko jatkolennot osa samaa varausta (eli saman varaustunnuksen alla). Helpoin tapa tarkistaa, oletko oikeutettu korvaukseen lennostasi on ilmainen korvaustarkistuksemme.


Mitä ovat poikkeukselliset olosuhteet, joihin lentoyhtiöt eivät voi vaikuttaa?

Lentoyhtiöt eivät ole vastuussa lennon häiriöistä, jotka johtuivat ”poikkeuksellisista olosuhteista”. Nämä ovat tilanteita, joita ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuulliset keinot olisivat olleet käytössä. Tällaisia ovat muun muassa lääketieteelliset hätätapaukset, yhteiskunnalliset levottomuudet, lentoaseman henkilökunnan tai lennonjohdon lakot, erittäin huono sää ja luonnonkatastrofit.


Olenko oikeutettu korvaukseen?

Jos matkasi on 3 viime vuoden aikana hankaloitunut viivästyneen, perutun tai ylivaratun lennon takia, saatat olla oikeutettu korvaukseen. Laeissa on kuitenkin melkoisia eroja sen mukaan, missä lennät. Voit hakea AirHelpin kautta korvausta eri puolilla maailmaa sovellettavien lakien perusteella. Niitä ovat muun muassa EY 261 Euroopassa ANAC 400 Brasiliassa ja PRPR Saudi-Arabiassa.

Koska jokaisessa laissa on omat kelpoisuusvaatimuksensa, voit helpoiten tarkistaa kelpoisuutesi AirHelpin lentotarkistuksella.

Olet yleensä oikeutettu korvaukseen, jos

  • lentosi viivästyi merkittävästi useilla tunneilla tai peruttiin 7–14 päivää ennen lähtöä

  • lentoyhtiö on vastuussa häiriöstä

  • olet saanut lennosta varausvahvistuksen

  • lähetät korvaushakemuksen maassa sovellettavan määräajan kuluessa.


Verkkosivustonne sanoo, etten ole oikeutettu korvaukseen. Mitä voin tehdä?

Vaikka teemme kaikkemme ylläpitääksemme lentomatkustajan oikeuksiasi, emme voi auttaa sinua hakemaan korvausta, jos lentosi ei ole täytä korvaushakemuksen kriteereitä. Yksi yleinen syy siihen, ettei lento täytä niitä on se, että lennon häiriö aiheutui poikkeuksellisista olosuhteista, kuten erittäin huonosta säästä tai matkustusrajoituksista. Voit lukea lisää siitä, milloin lento täyttää korvausvaatimuksen kriteerit, ja oikeuksistasi täältä.

Lentomatkustajan oikeudet ovat monimutkainen asia, joten jos sinulla on kysyttävää tai uskot, että lentoasi ei arvioitu oikein, otathan meihin yhteyttä tätä kautta.


Mitä voin tehdä, jos lentoyhtiö ei vastaa minulle?

Jos olet yrittänyt ottaa lentoyhtiöön yhteyttä pyytääksesi apua, neuvomme aina ensimmäisenä, että jatkat yrittämistä. Tiedämme kokemuksesta, että lentoyhtiöiden asiakaspalvelijat ovat kiireisiä varsinkin alan huippukausina, kuten kesällä ja joululomien aikaan.

Jos lentoyhtiö ei vieläkään vastaa toistuvista viesteistä huolimatta, meillä on muutama vaihtoehto:

Joissain tapauksissa mukaan voidaan ottaa AirHelpin kaltainen kolmas osapuoli. Voimme auttaa matkustajia, jotka yrittävät ottaa yhteyttä lentoyhtiöihin korvausta varten, koska heidän lentonsa viivästyi tai peruuntui. Koska meillä on vuosien kokemus alalta, pystymme monesti vaatimaan lentoyhtiöltä vastauksen, vaikka se olisi jättänyt asiakkaan yhteydenottopyynnöt huomiotta.

Voit myös ottaa yhteyttää ilmailualan viranomaisiin, jotka valvovat lentoyhtiötä.

Jos lennät Euroopan sisällä, voit tarkistaa lentoyhtiötäsi valvovan kansallisen viranomaisen täältä (PDF on englanninkielinen).

Tässä lista joistain suurimmista EU:n ulkopuolisista lentoyhtiöitä valvovista tahoista:

Australia

Civil Aviation Safety Authority (CASA)

https://www.casa.gov.au/

Brasilia

National Civil Aviation Authority (ANAC)

http://www.anac.gov.br/en

Kanada

Canadian Transportation Agency (CTA)

https://otc-cta.gc.ca/eng

Venäjä

Federal Air Transport Agency

https://favt.ru/

Yhdysvallat

Federal Aviation Administration

https://www.faa.gov/


Mitä oikeuksia sinulla on, kun lentoyhtiö muuttaa lentosi etukäteen?

Tällä hetkellä ei ole kansainvälisiä lakeja, jotka turvaisivat oikeutesi, kun lentoyhtiöt muuttavat lentoaikataulujaan. Se tarkoittaa sitä, että sinun on luettava lippusi käyttöehdot tai otetta yhteyttä suoraan lentoyhtiöön saadaksesi lisätietoja.

Yleensä useimpien lentoyhtiöiden käyttöehdot tarjoavat täyttä hyvitystä tai mahdollisuuden vaihtaa lentoa, kun aikatauluissa on tapahtunut huomattava muutos.

Se, mikä lasketaan merkittäväksi aikataulumuutokseksi, on lentoyhtiöiden päätettävissä. Joillekin se tarkoittaa mitä tahansa lähtöaikaa, joka on muuttunut yli kahdella tunnilla, ja joillekin vähintään 12 tunnin muutosta.

Mutta jos lentosi peruttiin alle 14 päivää ennen lähtöpäivää ja jos tarjottu vaihtoehtoinen lento saapuu kohteeseen yli 3 tuntia myöhemmin, laki turvaa oikeutesi. Tällaisissa tapauksissa voit saada korvausta hyvityksen tai korvaavan lennon lisäksi. Jos haluat tarkistaa, oletko oikeutettu korvaukseen, tarkista se täältä.


Vaikuttavatko jatkolennot korvausoikeuteen lennon häiriöissä?

Kyllä, oikeutesi korvaukseen riippuu siitä, kuuluvatko jatkolentosi samaan varaukseen.

Sama varaus: Jos kaikilla lennoilla on sama varaustunnus, lentokorvauksia koskevat lait kattavat tavallisesti ne kaikki. Jos täytät kaikki muut kelpoisuusvaatimukset, voit olla oikeutettu korvaukseen häiriön kohdanneesta lennosta.

Erilliset varaukset: Jos jatkolentosi varattiin erikseen, ne katsotaan erillisiksi lennoiksi. Jos ensimmäinen lentosi viivästyy, etkä sen vuoksi ehdi seuraavalle lennolle, sinun katsotaan todennäköisesti jättäneen saapumatta paikalle, etkä ole oikeutettu korvaukseen.

Jos et ole varma kelpoisuudesta, käytä AirHelpin lentotarkistusta.


Voiko myöhästyneistä lennoista saada korvausta?

Kelpoisuutesi riippuu maakohtaisesta lainsäädännöstä alueella, jossa lennät. Voit hakea AirHelpin kautta korvausta eri puolilla maailmaa sovellettavien lakien perusteella. Niitä ovat muun muassa EY 261 Euroopassa ANAC 400 Brasiliassa ja PRPR Saudi-Arabiassa.

Koska jokaisessa laissa on omat kelpoisuusvaatimuksensa, voit helpoiten tarkistaa kelpoisuutesi AirHelpin lentotarkistuksella.

Olet yleensä oikeutettu korvaukseen, jos

  • lentosi viivästyi merkittävästi useilla tunneilla

  • lentoyhtiö on vastuussa häiriöstä

  • olet saanut lennosta varausvahvistuksen

  • lähetät korvaushakemuksen maassa sovellettavan määräajan kuluessa.


Miksi minun pitäisi saada korvaus?

Lisääntynyt liikkuvuus koko EU:n alueella on luonut tarpeen luoda yhteiset pelisäännöt lentomatkustajien oikeuksista. EU-asetuksella 261/2004 pyritään varmistamaan, että lentoyhtiöt korvaavat matkustajilleen haittaa, jota lentojen myöhästyminen ja peruuntuminen aiheuttaa. Sinun aikasi on arvokasta!


Täytyykö minun olla EU:n kansalainen saadakseni korvausta?

Ei täydy. Voit hakea korvausta kansallisuudestasi riippumatta. Kansalaisuus ei vaikuta EY 261/2004-asetuksen mukaisiin oikeuksiin.


Voinko hakea korvausta, jos lentoyhtiö ilmoitti minulle peruutuksesta lennon lähtöpäivänä?

Kyllä, sinulla on oikeus saada lentoyhtiöltä korvaus, ellei sinulle ole tarjottu uudelleenreititettyä lentoa, jonka ansiosta olet päässyt matkaan korkeintaan tuntia ennen alkuperäisen aikataulun mukaista lähtöaikaa ja olet saapunut määränpäähäsi alle kaksi tuntia alkuperäisen aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin, matkan pituudesta riippuen.


En päässyt lennolleni ylivarauksen takia. Voinko hakea korvausta?

Jos sinulta evättiin pääsy lennolle ylivarauksen vuoksi, olet oikeutettu korvaukseen ja voit lähettää korvaushakemuksen.

Jos pääsysi lennolle evättiin syistä, joihin olisit voinut vaikuttaa (esim. myöhäinen saapuminen portille, asianmukaisten matkustusasiakirjojen puuttuminen tai turvallisuuteen liittyvät asiat), et ole oikeutettu korvaukseen.

Jos sinulla on mielestäsi pätevä selitys siihen, mikset päässyt lennolle ajoissa, voit ottaa suoraan yhteyttä lentoyhtiöön ja selittää tilanteesi. Vaikka laki ei velvoittaisi lentoyhtiötä maksamaan korvausta, toisinaan yhtiö saattaa hyvän tahdon eleenä tarjota muunlaista korvausta, kuten etuseteliä tai alennusta.


Lentoni viivästyi. Voinko hakea korvausta?

Kelpoisuutesi riippuu maakohtaisesta lainsäädännöstä alueella, jossa lennät. Voit hakea AirHelpin kautta korvausta eri puolilla maailmaa sovellettavien lakien perusteella. Niitä ovat muun muassa EY 261 Euroopassa ANAC 400 Brasiliassa ja PRPR Saudi-Arabiassa.

Koska jokaisessa laissa on omat kelpoisuusvaatimuksensa, voit helpoiten tarkistaa kelpoisuutesi AirHelpin lentotarkistuksella.

Olet yleensä oikeutettu korvaukseen, jos

  • lentosi viivästyi merkittävästi useilla tunneilla

  • lentoyhtiö on vastuussa häiriöstä

  • olet saanut lennosta varausvahvistuksen

  • lähetät korvaushakemuksen maassa sovellettavan määräajan kuluessa.


Voiko lentoyhtiö alentaa maksettavaa korvausta?

On tiettyjä tilanteita, joissa lentoyhtiöillä on oikeus alentaa korvausta 50 %:lla. Tämä oikeus pätee vain, jos sinulle tarjottiin uudelleenreititystä ja saapumisaikasi määränpäähän alkuperäiseen lentoosi verrattuna eli ylitä:

  • 2 tuntia lennoilla, joiden pituus on alle 1500 km

  • 3 tuntia lennoilla, joiden pituus pituus on 1500 – 3500  km

  • 4 tuntia lennoilla, joiden pituus pituus on yli 3500 km.


Kuinka paljon minulla on oikeus saada?

Saatavissa oleva korvaussumma riippuu lentomaan tai -maiden laista.

Euroopassa voit saada jopa 600 € riippuen lennetystä matkasta ja viivästyksen pituudesta. Lue lisää täältä.

Brasiliassa korvaussumma voi vaihdella merkittävästi tapauksen mukaan, mutta niin kutsutuista ”moraalisista vahingoista” voi saada jopa 1 300 $:n korvauksen. Lue lisää täältä.


Missä maissa ja millä lentoyhtiöillä EU:n matkustajanoikeudet ovat voimassa?

EU:n lentomatkustajan oikeuksia koskeva laki, EY 261, koskee kaikkia Euroopan unionin maita ja alueita, mutta myös Yhdistynyttä kuningaskuntaa, Islantia, Norjaa ja Sveitsiä. Myös kaikki näihin jäsenmaihin rekisteröidyt ja EU:n alueella toimivat lentoyhtiöt kuuluvat tämän lain alaisuuteen.


Kuinka vanhoista lennoista voin saada korvausta?

Yleensä voit tehdä korvaushakemuksen jopa 3 vuotta vanhoista lennon viivästyksistä tai peruutuksista, mutta eri mailla voi olla eri vanhentumisajat. Voit tarkistaa ne täältä.


Lentoyhtiöni kieltäytyy korvaamasta häiriön kohdannutta lentoani. Mitä voin tehdä?

Jos olet sitä mieltä, että olet oikeutettu korvaukseen lentosi häiriöstä, mutta lentoyhtiö ei tee mitään asialle, älä huolestu! On mahdollista, että voimme silti auttaa sinua. Käytä korvaustarkistustamme tarkistaaksesi, oletko oikeutettu korvaukseen. Jos huomaamme, että korvaushakemuksesi on kelvollinen, keskustelemme asiasta lakitiimimme kanssa, jotta selviää, mitä vaihtoehtoja on olemassa. Hoidamme koko prosessin alusta loppuun.


Voinko hakea korvausta lennosta, jonka työnantajani maksoi?

Kyllä, riippumatta siitä, kuka maksoi lentolipun, häiriöstä kärsinyt matkustaja on aina se, jolla on oikeus hakea korvausta.

AirHelp on esillä muun muassa:

Kauppalehti logoYLE Uutiset logoIlta-sanomat logoHelsingin Sanomat logo

AirHelp kuuluu lentomatkustajien oikeuksia ajavaan APRA-yhdistykseen, jonka tavoite on parantaa ja suojella matkustajien oikeuksia.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat tuoreimmat neuvot ja vinkit suoraan postilaatikkoosi

Tekijänoikeudet © 2025 AirHelp

Tarkista korvaus

Kaikki lentoyhtiöt