Vammaisten, liikuntarajoitteisten ja muiden lisäapua tarvitsevien lentomatkustajien oikeudet
Tältä ohjesivulta löydät yhteenvedon oikeuksista, joita eri maiden lait sinulle takaavat. Lisäksi sivun tiedot auttavat sinua ymmärtämään, millaista apua voit odottaa saavasi ja mitä voit tehdä, jos et saa sitä.
Huomaa, että voimme ainoastaan antaa tietoa. Emme voi auttaa sinua pyytämään apua tai tekemään valitusta, paitsi jos kyseessä on viivästynyt tai peruttu lento.
Mitä oikeuksia minulla on?
Vammaisilla matkustajilla on sama oikeus lentomatkustamiseen kuin henkilöillä, jotka eivät ole vammaisia.
Lakien yksityiskohdat vaihtelevat maittain, mutta lait on laadittu sen varmistamiseksi, että mahdollisimman monet voivat matkustaa helposti ja arvokkaasti.
Jotkut lait määrittävät lentoasemille ja lentokoneille esteettömyyttä koskevia vaatimuksia sen varmistamiseksi, että vammaiset henkilöt pystyvät käyttämään niitä, toiset taas takaavat matkustajille oikeuden apuun, jota he tarvitsevat voidakseen matkustaa.
Avustamispalvelun pyytäminen
Monet lait antavat sinulle oikeuden niin kutsuttuun avustamispalveluun. Tämä on lentoyhtiöiden ja lentoasemien tarjoama palvelu, jolla varmistetaan, että vammaiset, liikuntarajoitteiset ja muut lisäapua tarvitsevat lentomatkustajat saavat avun, jota he tarvitsevat voidakseen matkustaa arvokkaasti matkan jokaisessa vaiheessa lähdöstä saapumiseen.
Kyse voi olla lentoaseman pyörätuoliavusta tai muusta liikkumisavusta, mutta myös iäkkäiden matkustajien avustamisesta tai avustajakoirien sallimisesta.
Avustamispalvelun pyytämiseen ei ole olemassa yleisohjetta.
Useimmat lait kuitenkin määrittävät, että avustamispalvelun pyytämisen täytyy onnistua lennon varaamisen yhteydessä helposti riippumatta siitä, tehdäänkö varaus matkanjärjestäjän vai suoraan lentoyhtiön kautta.
Toimi aina ennakkoon, jotta saat parhaan mahdollisen tuen.
Joidenkin maiden lait määrittävät tietyt aikarajat. Esimerkiksi Yhdistyneessä kuningaskunnassa matkustajien on otettava yhteyttä lentoyhtiöihin ja lentoasemiin viimeistään 48 tuntia ennen matkaa, ja Brasiliassa ennakkoilmoitus vaaditaan toisinaan jopa 72 tuntia ennen matkaa. Yhdysvalloissa taas lentoyhtiöt eivät välttämättä edellytä ennakkoilmoitusta, paitsi jos pyyntö vaatii todennäköisesti enemmän valmisteluja.
Neuvomme on yksinkertainen: toimi aina mahdollisimman paljon ennakkoon.
Säädökset eri puolilla maailmaa
Ympäri maailmaa on useita lakeja, joilla suojellaan vammaisten, liikuntarajoitteisten ja muiden lisäapua tarvitsevien matkustajien oikeuksia. Esittelemme tässä niistä muutamia tärkeimpiä.
Air Carrier Access Act -laki
Kattaa kaikki vammaiset matkustajat, jotka matkustavat avustajaeläinten kanssa.
Koskee kaikkia lentoja Yhdysvaltoihin, Yhdysvalloista tai Yhdysvaltojen sisällä.
Air Carrier Access Act (ACAA) -laki kieltää lentoyhtiöitä syrjimästä vammaisia matkustajia ja edellyttää lentoyhtiöitä ottamaan huomioon vammaisten matkustajien tarpeet. Lain toteutumista valvoo Yhdysvaltojen liikenneministeriö (Department of Transportation).
Vuonna 2010 annettu yhdenvertaisuuslaki (Equality Act 2010) ja vuoden 2014 siviili-ilmailusäännökset
Kattavat kaikki vammaiset, iäkkäät ja sellaiset matkustajat, joilla on vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Koskevat kaikkia Yhdistyneessä kuningaskunnassa tai EU:ssa rekisteröityjen lentoyhtiöiden Yhdistyneen kuningaskunnan lentoasemille saapuvia tai niiltä lähteviä lentoja sekä Yhdistyneen kuningaskunnan lentoliikenteen harjoittajien lentoja Yhdistyneen kuningaskunnan tai EU:n ulkopuolelta EU:n alueelle.
Yhdistyneessä kuningaskunnassa vammaisilla matkustajilla on oikeus saada tarpeitaan vastaavaa apua, ja sitä on tarjottava maksutta lentoasemalla ja lentokoneessa.
Lain mukaan vammaisuuden ei tarvitse olla pysyvä tai ilmeinen, jotta apua voidaan myöntää.
EY 1107/2006 vammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden oikeuksista lentoliikenteessä
Kattaa kaikki vammaiset tai avustavien koirien kanssa matkustavat sekä liikuntarajoitteiset henkilöt, mukaan lukien iäkkäät, raskaana olevat naiset ja pienten lasten kanssa matkustavat henkilöt.
Koskee kaikkia lentoja Euroopan unionin alueella.
EU-asetuksessa (EY) N:o 1107/2006 todetaan, että vammaisilla ja liikuntarajoitteisilla henkilöillä on oltava samat mahdollisuudet käyttää eurooppalaisia lentoliikennepalveluita ja hyötyä niistä kuin kansalaisilla, jotka eivät ole vammaisia. Lisäksi heillä on samat oikeudet vapaaseen liikkuvuuteen, valinnanvapauteen ja syrjimättömyyteen kuin kaikilla muillakin kansalaisilla.
Näillä säännöksillä varmistetaan, että vammaiset matkustajat pystyvät matkustamaan arvokkaasti ja mukavasti.
Accessible Transportation for Persons with Disabilities Regulations (ATPDR) -säännöt
Kattavat kaikki vammaiset matkustajat, jotka tarvitsevat apuvälineitä tai avustajaeläimiä.
Koskevat kaikkia lentoja Kanadaan, Kanadasta tai Kanadan sisällä.
Kanadan liikennevirasto suojelee vammaisten oikeutta esteettömiin kuljetuspalveluihin niin kutsutuilla ATPDR-säännöillä.
Näillä säännöksillä varmistetaan, että vammaisilla matkustajilla on esteetön pääsy Kanadan liikenneverkkoon.
Ne varmistavat, että kuljetuspalveluiden tarjoajat, kuten lentoyhtiöt ja lentoasemat, kunnioittavat lentomatkustajien oikeuksia ja tarjoavat ATPDR-säännöissä luetellut palvelut.
ANAC:n päätöslauselma 280/2013
Kattaa kaikki vammaiset, yli 60-vuotiaat, raskaana olevat tai imettävät, liikuntarajoitteiset tai pienten lasten kanssa matkustavat matkustajat.
Koskee kaikkia lentoja Brasiliasta tai Brasiliaan.
Brasiliassa laki antaa ihmisille oikeuden avustamispalveluun, kun he sitä tarvitsevat. Näin varmistetaan, että kaikilla matkustajilla on samat mahdollisuudet matkustaa.
Avustamispalvelua tarvitsevia matkustajia pidetään ensisijaisina matkustajina matkan kaikissa vaiheissa. Tämä tarkoittaa, että sinun tulee päästä ensimmäisten joukossa lentokoneeseen, mutta myös sitä, että sinua täytyy auttaa ensimmäisten joukossa, jos jokin menee vikaan. Jos siis esimerkiksi lento perutaan, olet etusijalla korvaavien lentojen ja yöpymisenjärjestelyiden suhteen.
Brasilian hallitus on julkaissut hyödyllisen oppaan matkustajien oikeuksista ja liikkuvuudesta.
Mikä on AirHelp?
Me autamme matkustajia saamaan korvauksen häiriön kohdanneista lennoista. Olemme tähän mennessä auttaneet yli 2,7 miljoonaa ihmistä saamaan heille kuuluvan korvauksen, ja määrä kasvaa koko ajan...
Jos lentosi viivästyi tai peruttiin, tarkista ilmaisella työkalullamme, oletko oikeutettu jopa 600 €:n korvaukseen.
Usein kysytyt kysymykset
Mitä lentoaseman avustamispalvelu tarkoittaa?
Lentoaseman avustamispalvelu tarjoaa apua matkustajille siitä hetkestä alkaen, kun he saapuvat lähtökentälle aina siihen asti, kun he poistuvat saapumiskentältä. Palvelu on yleensä maksuton, ja se on tarkoitettu erityisesti vammaisille, liikuntarajoitteisille, lisäapua tarvitseville, avustajaeläinten kanssa matkustaville, iäkkäille ja joissakin tapauksissa myös raskaana oleville matkustajille.
Miten avuntarpeesta ilmoitetaan?
Voit pyytää avustusta ottamalla yhteyttä joko käyttämääsi lentoasemaan tai lentoyhtiöön. Kysy, millaista apua se pystyy tarjoamaan.
Voinko ottaa avustajaeläimen mukaan?
Opaskoiran kanssa matkustaminen on usein mahdollista. Monien lentoasemien ja lentoyhtiöiden on itse asiassa tehtävä se helpoksi. Lentoyhtiö saattaa kuitenkin haluta todisteen siitä, että opaskoirasi on saanut asianmukaisen koulutuksen. Ota yhteyttä lentoyhtiöön asian selvittämiseksi.
Voinko saada taloudellisen korvauksen, jos minua on kohdeltu huonosti tai syrjitty?
Riippuu tilanteesta. Ensimmäiseksi sinun on otettava yhteyttä lentoyhtiöön tai lentoasemaan ja tehtävä valitus. Jos asia ei ratkea sinua tyydyttävällä tavalla, voit siirtää valituksesi kansallisille täytäntöönpanoelimille.
Mitä apuvälineilleni tapahtuu, kun lennän?
Brasiliassa, Kanadassa, EU:ssa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Yhdysvalloissa apuvälineitäsi, kuten pyörätuolia tai muita vastaavia, on käsiteltävä varoen, ja lentoyhtiön on kuljetettava ne maksutta. Lentoyhtiöiden on mahdollisuuksien mukaan kuljetettava tällaiset tavarat lentokoneen matkustamossa, mutta jos se ei ole mahdollista, ne säilytetään ruumassa ja palautetaan sinulle lentokoneen ovella määränpäähän saapumisen yhteydessä.
Yhdysvalloissa Air Carrier Access Act -laki tarjoaa lisäksi lisäsuojaa määrittämällä, että saat korvauksen, jos apuvälineesi vaurioituu.
Miten pääsen istumapaikalleni lentokoneessa?
Lentoyhtiöiden on tarjottava maksutta apua, jotta pääset istumapaikallesi. Jos tarvitset apua liikkumiseen, saatat esimerkiksi saada mahdollisuuden käyttää hissiä tai käytäväpyörätuolia. Mielenrauhasi vuoksi suosittelemme tarkistamaan heti matkan varaamisen yhteydessä, että tällaista apua on varmasti saatavilla maassasi tai alueellasi.
Huomaa, että halpalentoyhtiöt eivät usein käytä matkustajasiltoja (terminaalirakennuksen ja lentokoneen välillä olevia suljettuja käytäviä). Tämä voi joskus tehdä lentokoneeseen siirtymisestä vaikeampaa. Vaikka sinulla on samat oikeudet avustamispalveluun myös silloin, kun matkustat halpalentoyhtiöllä, suosittelemme ottamaan yhteyttä sekä kyseiseen lentoyhtiöön että lähtö- ja saapumiskenttään sen varmistamiseksi, että sinun tiedetään matkustavan.
Lisämateriaaleja, linkkejä ja lisäluettavaa
Kanada
Kanadan hallituksen vuoden 2023 esteettömyyssuunnitelman edistymisraportti
Kanadan hallituksen verkkosivusto matkustamisesta vammaisena henkilönä
Yhdistynyt kuningaskunta
YHDYSVALLAT
Wheelchairtravel.org-sivusto, jolla on luettelo Yhdysvaltojen parhaista ja huonoimmista lentoyhtiöistä pyörätuolin käyttäjille vuonna 2022
AirHelp on esillä muun muassa: